Smartphone scherm

Huis verkopen: probeer het via social media


20.298 keer gelezen

De vraag naar huizen is enorm! Daarom verkopen steeds meer huiseigenaren hun huis zelf via social media. Door Twitter te gebruiken, een blog te schrijven en andere social media in te zetten. Wil jij dat ook wel? Academica geeft je handige tips.

Zelf je huis verkopen

Geef online een goede omschrijving van je huis, maar probeer ook meteen in te spelen op de emotie van de koper: Leg uit waarom je kinderen het huis fantastisch vonden. Waarom de buurt ideaal is. Toon foto’s van het huis. Zowel binnen als buiten. Wees creatief. Maak foto’s van je favoriete plekjes in huis. Zorg ervoor dat de foto’s echt van goede kwaliteit zijn. Huur desnoods zelf een professioneel fotograaf in.

Maak een keuze uit social media.

Als je alle informatie en beeldmateriaal bijeen verzameld heeft, dan kun je het huis te koop zetten via social media. Het is aan jou welke sociale media je wil gebruiken. Vijf sociale media voorbeelden:

1. Facebook

Jouw mogelijke koper bevindt zich misschien wel in je netwerk of in die van je vrienden. Gebruik daarom je sociale netwerk op Facebook. Laat de wereld weten dat je huis te koop staat. Plaats een leuke statusupdate (foto, link, of alleen tekst). Vraag vrienden jouw statusupdate te delen. Geen account? Maak er 1 aan, zo gedaan! 

2. Twitter

Best een uitdaging: je huis verkopen in 140 tekens via Twitter. Maar niet onmogelijk. Gebruik hashtags (#). Dit zijn sleutelwoorden. Plaats in je bericht bijvoorbeeld #huistekoop of #woningtekoop met je #provincie erbij. Maak het nog aantrekkelijker en informatieverdoor hashtags als #droomhuis en #ideaal erbij te plaatsen. Ook belangrijk: plaats een goede foto of een link naar een relevante website. Een voordeel van Twitter: je hebt op dit platform een veel groter bereik dan op Facebook of Google+.

3. Blog

Huis verkopen? Schrijf een blog over jehuis. Dit kan gratis, bijvoorbeeld via Wordpress.org of blogspot.com. Op een weblog kun je handige informatie zetten en aantrekkelijke foto’s. Zo kan je kopers triggeren voor een huisbezichtiging. Klik hier voor een Amerikaans voorbeeld .

4. Youtube

Andere optie: jehuis verkopen via Youtube! Ben je en beetje creatief aangelegd? Of iemand anders die u kent? Maak dan een promotie-video van je huis. Belicht alle voordelen en je mooie (groene) buurt. Maar zorg wel dat het filmpje er professioneel uitziet. Het vergroot de kans op je huisverkoop.

5. Pinterest

Dit is een online prikbord. Vergelijkbaar met het prikbord in de supermarkt waarop advertenties hangen. Perfect voor mooie plaatjes van je huis. Op Pinterest kan je een ‘moodboard’ aanmaken en artikelen en foto’s erop ‘vast pinnen’. Ook hier kan je sleutelwoorden toevoegen door middel van hashtags. Op deze manier kan je jouw huis op een originele manier te koop aanbieden.

Wees niet té actief online!

Je bent enthousiast en wil meer dan ooit jouw huis verkopen. Daarom wil je het liefst elke dag uw woning promoten. Begrijpelijk. Maar je wilt natuurlijk niet vrienden en kennissen constant ‘lastig vallen’ met updates over je huis. Houdt hier rekening mee. Plaats bijvoorbeeld eens in de 3 a 4 dagen een statusupdate.

Ga aan de slag met je eigen #huistekoop sociale media campagne.

Huis verkocht? Hallo nieuwe koopwoning!

Wellicht ga je voor een nieuwe koopwoning. Daarbij hoort een nieuwe hypotheek! De hypotheekrentes van nu zijn laag, wij hebben alle lage rentes voor je. Bel 078 648 14 18 of laat je gegevens achter. Dan kunnen we bespreken wat je opties zijn.

Heb je een vraag? Bel ons!